5 redenen om jouw Customer journey in kaart te brengen

De customer journey, oftewel de klantreis, is het pad dat de (potentiele) klant bewandeld naar de aanschaf van een product of dienst. Een bedrijf streeft ernaar om zo veel mogelijk klanten in de ambassadeursfase te krijgen. Maar waarom is dit zo belangrijk? Hieronder worden vijf redenen uitgelegd waarom het belangrijk is om de customer journey van je bedrijf in kaart te brengen.

Details

3 min

Fijke van Zijp

Onderwerpen

Het belang van een customer journey

De customer journey, oftewel de klantreis, is het pad dat de (potentiële) klant bewandeld na de aanschaf van een product of dienst. Een bedrijf streeft ernaar om zo veel mogelijk klanten in de ambassadeursfase te krijgen. Maar waarom is dit zo belangrijk? Hieronder worden vijf redenen uitgelegd waarom het belangrijk is om de customer journey van je bedrijf in kaart te brengen.

1. Breng structuur in je marketingstrategie

Geen klant is hetzelfde. De trigger voor klant A is anders dan de trigger voor klant B. Vaak schrijft een bedrijf een uitgebreid marketingplan. Hierin staat dan een opsomming van alle middelen en activiteiten waarover een bedrijf beschikt, zonder dat er een duidelijk plan achter zit. Het duidelijk in kaart brengen en analyseren van de klantreis helpt een bedrijf om structuur aan te brengen. Met weinig woorden kun je al inzichtelijk hebben waar de klant zich bevindt en hoe je deze klant kan bereiken. Daarbij komen zowel online- als offlinemarketing bij elkaar.

2. Krijg focus bij het uitvoeren van je marketingstrategie

Het uitvoeren van een (marketing)strategie is een dynamisch proces. Dat betekent dat er steeds veranderingen plaats vinden, hoe strak een bedrijf het van tevoren ook gepland heeft. Door de klantreis uit te werken, is snel te zien waar de knelpunten zitten. Bijvoorbeeld: waar haakt men af op de website? Waarom kopen ze geen producten? Wanneer de customer journey goed in beeld is gebracht, is goed te zien of deze knelpunten via marketing zijn op te lossen.

3. Haal het maximale uit je marketingbudget

Het marketingbudget specifiek inzetten is cruciaal. Door focus aan te brengen in de marketingstrategie en het inzichtelijk maken van de knelpunten zorgt een bedrijf ervoor dat het marketingbudget specifieker kan worden ingezet. Brede campagnes zijn niet altijd de oplossing. Niet alleen het aantrekken van nieuwe klanten is belangrijk, maar ook het behouden van de huidige klanten. De customer journey duidelijk in beeld hebben helpt bij het inzichtelijk maken van de kansen en mogelijkheden voor een bedrijf.

4. Optimaliseer de samenwerking tussen sales en marketing

Bij het verkopen van een product of dienst kan de sales en marketing niet ontbreken. Sales en marketing zijn hierbij sterk met elkaar verbonden. Door het juist invullen van de customer journey, kan de sales-afdeling goed inzien wat de marketingafdeling moet doen om leads te genereren. Aan de andere kant wordt op deze manier gelijk duidelijk wordt voor de sales-afdeling duidelijk wat er nodig is om te zorgen voor een goede aftersales marketing. Op deze manier kan er door verschillende partijen binnen een bedrijf goed worden samengewerkt.

 5. Voorsprong nemen of behouden op de concurrent

Tot slot, maar niet minder belangrijk: hoe onderscheidt een bedrijf zich van zijn concurrenten? Een (potentiële) klant denkt goed na hoe zijn/haar geld besteed moet worden. Het goed in kaart brengen van de customer journey is daarom erg relevant. Om voorsprong op concurrenten te nemen of te behouden kan een bedrijf beter duidelijk inzichtelijk hebben hoe de (potentiële) klanten zich gedragen. Deze inzichten helpen bij de manier van inspelen op het (veranderende) gedrag en behoeften van de (potentiële) klant.

Nieuwsbrief.

Meld je aan en profiteer van onze kennisdeling.

Wil jij je Customer journey in kaart brengen?

Douwe legt het je graag uit.

Geen categorie