Fases van de Customer journey: De oriëntatiefase

Het is voor een merk cruciaal om goed in beeld te komen bij de doelgroep dat zich aan het oriënteren is, dit gebeurt tijdens de oriëntatiefase. In dit artikel lees je wat de oriëntatiefase inhoud en hoe je jouw doelgroep bereikt tijdens deze fase.

Details

3 min

Fijke van Zijp

Onderwerpen

Strategie

Wat is de oriëntatiefase?

Het is voor een merk cruciaal om tijdens de oriëntatiefase goed in beeld te komen bij de doelgroep dat zich aan het oriënteren is. Dit kan door middel van goed objectief advies geven aan de potentiele klant. Hoe de potentiele klant zich tegenwoordig oriënteert is niet meer zoals vroeger. Dankzij de online wereld is het nu mogelijk om je te oriënteren op ieder moment van de dag en op verschillende apparaten.

Wanneer is jouw doelgroep in de oriëntatiefase?

Zoals gezegd zijn er verschillende mogelijkheden voor een potentiele klant om zich te oriënteren op een bepaald product of dienst. Deze oriënterende potentiele klanten zijn te identificeren door:

  • Zoekgedrag via zoekmachines als Google, Yahoo of Bing.
  • Producten worden opgeslagen en verzameld in een ‘winkelmandje’ of via online platformen als Pinterest en WeHeartIt.
  • Social-media, dat wordt gebruikt om meningen en ervaringen met anderen te delen en op te vragen.
  • Discussiegroepen die worden gebruikt om ervaringen te delen.
  • Onafhankelijke websites die producten met elkaar vergelijken. Dit kan zowel met tekst als video.
  • Vergelijkingswebsites begeleiden bij het maken van keuzes. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de kieswijzer en vergelijkingswebsites voor zorgverzekeraars of energiemaatschappijen.
  • Huidige klanten bezoeken zelf de website van merk A en vergelijken dat merk B.

Om goed te kunnen monitoren wat de wensen van de oriënterende klant zijn, bestaan er monitoringstools als AdWords, Keyword Planner en Googel Trends. Om huidige klanten te monitoren gebruiken veel bedrijven Google Analytics en kijken ze naar klikgedrag vanuit e-mailmarketing en social-media kanalen.

Hoe bereik je de doelgroep in de oriëntatiefase?

Deze fase van de customer journey is dus een belangrijk moment om de doelgroep te bereiken en te helpen. Ook wel: een belangrijk touchpoint in de klantreis. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken zijn er verschillende middelen om in te zetten:

  • Contentmarketing: denk hierbij aan blogs, infographics, video-content etc.
  • SEO (zoekmachine optimalisatie): wanneer je dit goed inricht ben je als bedrijf beter vindbaar via zoekmachines.
  • SEA (zoekmachine adverteren): door middel van betaalde advertenties op zoekmachines ben je voor de potentiele klant beter vindbaar.
  • Social-media: hier kan om meningen worden gevraagd van bekenden.
  • Discussiegroepen: hier kan om meningen worden gevraagd van onbekenden. Wanneer een bedrijf hier proactief service aanbiedt en vragen van potentiele klanten objectief beantwoord, wordt de doelgroep beter bereikt.
  • Webcare: hierbij stellen potentiele klanten vragen over een product of dienst van een merk. Dit gebeurt via social-media of een website.
  • Prikbordmarketing: met kanalen zoals Pinterest of WeHeartIt kan een bedrijf goed zien wat de wensenlijstjes van potentiele klanten zijn. Hier kan men handig op inspelen.
  • Offline marketing. Op beurzen en evenementen komt de doelgroep bij elkaar. Als merk is dit de uitgelezen kans om ook offline mensen kennis te laten maken met hun product of dienst.

Wanneer eindigt de oriëntatiefase?

De oriëntatiefase eindigt wanneer de overwegingsfase begint. De (potentiele) klant heeft besloten dat hij/zij een bepaald product of dienst wil hebben, maar weet nog niet van welk merk en via welke aanbieder.

Nieuwsbrief.

Meld je aan en profiteer van onze kennisdeling.

Erachter komen hoe online marketing jou verder kan helpen?

Fijke helpt je graag.