Google tool voor WordPress; Google Site Kit!
Google heeft een tijd geleden (6 dec 2018) aangekondigd dat de Google Site Kit voor WordPress beschikbaar wordt gesteld als plug-in. Gisteren (31 oktober 2019) is deze plug-in officieel beschikbaar gesteld voor iedereen. De plug-in kan dan ook gedownload worden uit de WordPress plug-in directory. In dit artikel gaan wij dieper in op de voordelen van deze nieuwe plug-in van Google en hoe je deze goed kan inzetten voor jouw website of webshop.
Optimaliseren.
Inhoudsopgave

Voordelen
De Google Site Kit zal veel website- en webshopeigenaren gemak bieden. Deze plug-in bundelt namelijk de essentiële Google-diensten voor websites die normaal gesproken los ingericht en gekoppeld moeten worden. Hieronder zijn enkele van de voordelen opgesomd:
- Alle belangrijke website statistieken op één plek;
- Koppel meerdere Google-diensten via de plug-in;
- Google Analytics;
- Google Search Console;
- Google Pagespeed Insights;
- Google Optimize;
- Google Tag Manager;
- Google AdSense.
Welke statistieken de tool laat zien
De Google Site Kit plug-in haalt data op uit de meest gebruikte Google-diensten zoals hierboven opgesomd. In het dashboard van de plug-in wordt de data overzichtelijk beschikbaar gesteld. Normaal gesproken zijn deze data alleen maar benaderbaar door middel van de Google-diensten afzonderlijk te benaderen en te navigeren door het soms ingewikkelde menu. Hieronder is de data die beschikbaar wordt gesteld voor het gemak opgesomd:
- Google Analytics;
- Aantal (unieke) bezoekers;
- Meest bezochte pagina’s;
- Duur van bezoek;
- Binnenkomst van bezoekers;
- Meest bezochte pagina’s;
- Google Search Console;
- Weergave in zoekresultaten;
- Clicks vanuit de zoekresultaten;
- Beste zoektermen waarop de site gevonden is;
- Google Pagespeed Insights;
- Desktop score;
- Mobiele score.
Al deze statistieken klinken erg handig, maar net zoals bij de andere Google-diensten is het soms de vraag of deze ook wel ‘dummyproof’ zijn ingericht. Naar onze mening is Google dit goed gelukt! Oordeel het zelf, hieronder is namelijk het dashboard weergegeven zoals die voor onze eigen website is (www.paddap.nl).
Hoe je de tool installeert
De plug-in kan gedownload worden via de WordPress plug-in directory. Vervolgens dient deze geïnstalleerd te worden via de ‘plug-in’ pagina op jouw website. Na het installeren kan de plug-in in 6 gemakkelijke stappen opgezet worden, namelijk:
- Login op jouw WordPress website;
- Navigeer naar ‘plug-ins’;
- Klik op ‘nieuwe plug-in’;
- Zoek naar ‘Site Kit’ in de zoekbalk. De Site Kit plug-in zou zichtbaar moeten worden;
- Klik op ‘installeren’;
- Klik op ‘activeren’.
Hoe je de tool gebruikt
Nadat de plug-in is geïnstalleerd kunnen de verschillende Google-diensten gekoppeld worden via de ‘settings’ pagina. Deze is te vinden in het linker menu zoals hieronder in de afbeelding aangegeven:
Nu je weet wat de nieuwe Google Site Kit is en wat de voordelen hiervan zijn hopen wij dat dit artikel jou aanzetten om deze nieuwe Google plug-in ook te gaan gebruiken! Naar ons idee zullen veel websitebeheerders, ook zonder technische kennis, nu gemakkelijker gebruik kunnen maken van alle voordelen die de Google-diensten bieden.
Waar wij jou mee kunnen helpen
Al maakt Google het nu heel makkelijk om gebruik te maken van de diensten. Het inrichten hiervan en het meetbaar maken van bezoekersacties zullen alsnog handmatig ingericht moeten worden. Wij kunnen jou hierbij ondersteunen.
Andere artikelen.
Meer kennis dat je vooruit helpt.
Presteren

Fases van de Customer journey: De loyaliteitsfase
Douwe Klomp
9 februari 2022
Leestijd: 3 minuten
Presteren

Fases van de Customer journey: De aankoopfase
Thijs van den Berg
2 februari 2022
Leestijd: 6 minuten
Presteren

Fases van de Customer journey: De overwegingsfase
Fijke van Zijp
26 januari 2022
Leestijd: 3 minuten